Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 2 maj 2018

Valborgshelgen...

...har kommit och gått! Det blev en jobbarhelg och ingen firarhelt...men det var trevligt ändå! I fredags kom maken hem från sin tjänsteresa och efter att han packat upp, pustat lite, fått lite lunch åkte han och hämtade golvbrädorna till vår undervåning. De skulle ligga i rumstemperatur i 48 timmar så under den tiden fick han greja med annat.

Maken ägnade alltså nästan hela helgen åt det där golvet! Och jag ägnade mig åt att ta hand om servicearbetet så att vi kunde få det där golvet lagt. Jag åkte och handlade, städade det som behövdes, tvättade och lagade mat. Och så hann jag med lite annat också...roligare saker!

Jag jobbade i trädgården...rensade och klippte och gödslade och tog bort ogräs och sånt som fastnat mellan fogarna i våra plattgångar...
Vår gamla katt...snart 18 år...och som mest gillar att ligga och sova...har piggnat till av våren och höll mig sällskap! Följde mig som en hund och försökte komma mellan sekatör, räfsa eller vad det nu var och min hand! 
Jag var på stan med minstingen...handlade...var på biblioteket och lämnade tillbaka böcker...passade på att titta lite på sånt som var fint och prata lite om vår stads historia...
Jag släktforskade lite på överblivna stunder och blev så glad när en person jag varit nyfiken på men som bara dyker upp i några husförhörslängder samt sin födelseanteckning, plötsligt poppade upp...han hade haft ett annat efternamn...bytt namn tre gånger som soldat...och plötsligt hade jag hela hans liv i årtal och smånotiser!
Äldste sonen kom hem och hälsade på under måndagen! Det var roligt att ha honom här! Vi pratade och lagade mat tillsammans! Jag har förresten lagat en del god mat under helgen...
Det här ser inte så gott ut kanske men det var det! Lax, mozzarella, basilikablad, salami och cocktailtomater, salt och peppar och så in i folie och på grillen (eller in i ugnsgrillen)...till det pasta, sparris! Mums! Alla åt som tokar...det blir fler gånger! 
"Vietnamesisk" fläskfilé...med soja, vitlök, pepparfrukter, sesamolja i marinad...woka...på med rostade sesamfrön, smörstekt färsk spenat och färsk salladslök! Gott! 
En ananaspaj blev det också till fikat på måndagen! Ett gammalt 90-talsrecept som fortfarande håller! 
Barnen har varit snoriga och hostiga och behövt ta det lugnt...tv-spel har det blivit en del av...men det är kul när alla de tre yngsta kan spela tillsammans...minecraft blir det då...fina världar med olika teman skapar de! 
Tomatplantor som far i huset har dragit upp från frö behövde planteras om! De två yngsta skötte det mesta av det jobbet! 

Och så har vi sett på tv...ganska mycket...en svensk tv-serie från 90-talet, Fru Marianne med Cecilia Frode och Per Morberg blev det en kväll...jag hade sett den tidigare men den var ju så bra att det bara var kul att se om den! Barnen...nja, det var inte riktigt deras stil så de såg bara ett avsnitt...sen fortsatte jag och maken med resten. Och så har vi sett några avsnitt i netflixserien Troja...typ Illiaden...den är bra och så tänker jag att det är någorlunda bildande att få den där historien i minnet! 
Och så var det golvet...Minstingen var med och grejade med det han kunde...det enklaste och roligaste var att bryta upp det gamla golvet! Det näst yngsta barnet var med och drog el...det var också kul. Men sen fick far sköta resten själv...och på tisdagskvällen, igår, var det klart! Det blev så fint! Ljust och lent golv som ska ligga och bli lika fuktigt som inomhusluften och om några dagar kan vi göra den första såpbehandlingen! Det ska bli spännande att se hur det känns då! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar