Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 23 maj 2018

Sommardagarna...

...rusar fram i full fart...Tiden blir annorlunda...allt går undan och mycket ska hinnas med! Och det är varmt! Ljust! Det växer! Allt pockar! Mycket vill man! 

Och mycket gör vi! 

I måndags var vi på stan! Shorts fattades och böcker skulle lämnas tillbaka! Och så hanns det ett kort besök i lekparken! 
Mina rosenspaljéer har äntligen fått ny färg! 
Och vi har fått ner frön och lökar och potatis i lannet...fiberduk och vatten...nu ska vi bara vänta! Och vattna mer! 
Vi springer in och ut! Hit och dit! Redan på morgonen tar jag en sväng...när jag ändå vinkar av barn som ska till skolan kan jag lika gärna hänga tvätten, skrapa lite mellan plattfogarna som är fulla med mossa, vattna något som ser torrt ut...Det är härligt! Och jäktigt! Men mest härligt! Och allt runtomkring är vackert...och doftar gott! Och man får skynda på med det också! Titta, lukta, njuta...det försvinner så fort...äppelblommorna är borta...de ligger som vita snöflingor på gräsmattan och karten har redan börjat ta form! Syrenerna blommar för fullt...doften är berusande...jag hänger tvätten och luktar, tittar...försöker insupa doften för att spara den till senare! Det är lite märkligt...hemmafrulivet...jag har så mycket att göra...och flyger och flänger...och runt mig är det stilla och tyst...ingen är hemma...utom några pensionärar...har man tur hör man en gräsklippare som knattrar på håll...ser en färdtjänstbil fara förbi för att hämta upp grannen för någon transport någonstans....Annars är det tyst. Inga barnaröster. Inga vuxna i min ålder. 
Men idag fanns det barn hemma..det var studiedag och två av mina skolbarn var hemma hela dagen. Och i ett hus en bit bort fanns också tre barn på plats...det var trevligt och ovant...skratt och stoj och knirr från en studsmatta på en vanlig onsdag! Vi sov ut och sen gjorde vi läxor. Det behövs för i skolan står det lite stilla i många ämnen. Sonen i 5:an hade lyckats räkna en uppgift i matteboken på de två skoldagarna som varit denna vecka...det hade varit så mycket annat...en brännbollsmatsch som några andra klasser spelat och läraren hade pratat så länge att det inte blev något räknat en annan lektion. Efter maten åkte vi till mina föräldrar. 11-åringen skulle bli klippt av sin mormor och så fick vi fika och så lekte barnen i skogen och på fotbollsplanen! Härligt var det att se dem...de tre yngsta bröderna som lekte tillsammans...fotboll och brännboll...

I skogen var det så där härligt som det är i maj...som om skogen blir ett rum, en egen värld, med ett annat ljus, andra ljud, andra dofter än utanför. Det ekar på ett särskilt sätt och luften är liksom fylld av dofter och ljud. Fåglar som drillar, som väntar på att kunna flyga till sina bon, ungar som skriker efter mat, hackspettens vingslag som brusar så hårt...liljekonvaljer som lyser som pärlor i grönskan..som doftar...ja, vad...maj, sommar, mors dag i annalkande, något gammalt, svunnet...längtan. 
Sen hem igen...laga mat och skrapa plattfogar, duka och äta och ta in tvätten, se på tv och läsa saga! En vardag till har runnit förbi...en härlig dag...en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar