Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 18 januari 2018

Vintervardag!

Torsdagen gick fort...sysslor från morgon till kväll...men trevliga sådana! Vakna, ge barn frukost, vinka av, diska, tvätta, dammsuga...allt det vanliga morgonjobbet!

Och så min och sexåringens skola! Det flyter på bra! Vi har en så bra skola! Precis lagom för en sexåring! Matte och läsning och lite skrivning! Inte mycket av något men lite och det blir ju mycket gjort till slut...nu har N räknat ut den första matteboken - som ska vara under höstterminen i 1:an. Och i morgon startar vi i del två. Just nu är det allra roligaste i vår skola pianospelet! N VILL spela och sätter sig många gånger varje dag vid pianot. Han njuter av att kunna ta ut låtarna och idag försökte han få ihop en ny låt med båda händerna utan min hjälp! Det gick faktiskt ganska bra! 
Matteboken är så där. Den är lite väl barnslig. Och det är så mycket kringsaker...sånt som tar tid men ger väldigt lite. Idag var det tex en bild som skulle färgläggas...varje färgfält var märkt med ett mattetal som skulle lösas och svaret var liksom värt en särskild färg. Räkna ut uppgifterna gick som en dans...men sen skulle det ju färgläggas. Rätt vad det var frågade N varför han gjorde det här egentligen. Jag svarade att det nog var för att barn tycker att matten blir lite roligare om de får färglägga. N svarade att det gör de inte. Barn gillar ju spel bättre än målarböcker...underförstått tv-spel alltså...ja, han påstod till och med att barn är spelgalna nuförtiden....(han älskar tv-spel själv så han vet!). Men så kom han på hur det måste hänga ihop...de vuxna vill hålla barnen från tv-spelen och det är därför de har hittat på såna här målargrejer! 
Efter maten gick vi ut! N  längtade till pulkabacken igen! Det är så underbart vinterväder att man blir glad bara man tittar ut och ännu mer när man väl kommer ut i allt det vita! Skatorna verkar också njuta av vintern och hoppade runt i snön på vår baksida som om de lekte. Fast de kanske bara letade efter något att äta under all snö! 
Idag hade N med sig en slags snowskate han ärvt av en storebror! Den var kul! Det var andra gången han provade och det gick riktigt bra! Nästan hela backen klarade han innan han rullade av! 
Bobben var också med och det är ju alltid kul! 
Sen var det bara att fixa mellanmål...utrusta fiolkillarna med noter och fioler och skicka iväg dem den ena efter den andra på sina lektioner. Och så skulle maten förberedas...wok...smidigt att kunna hacka allt och ha färdigt...så vi skulle hinna till barngymnastiken! Det var så snöigt ute att vi inte kunde cykla idag men min pappa skjutsade oss...och så sprang jag över till affären och handlade lite till helgen och sen tillbaka och titta och hjälpa till lite på gympan. Sen kom maken och hämtade oss! Hem och woka allt. Äta mat. Hjälpa till med en läxa. Tvätten. Mästerkocken och te med de små barnen! Saga. God natt. En läxa till. Tvätten. Och nu är jag här! Vid datorn en stund innan jag sätter mig en stund till vid tv:n och slappnar av lite med min stickning! 

En bra dag har vi haft! Full av meningsfulla och roliga sysslor! Samma som de flesta andra dagar...om och om igen...men precis det jag vill göra! Jag är så innerligt glad över att kunna göra allt jag gör på dagtid, att jag kan hinna med allt som behöver göras och orka med det, inte bli stressad och utsliten. Jag är så innerligt glad över att jag får vara med till 100 procent i mitt eget liv...vara med barnen när de är här hemma hos oss, kunna vara ute i det underbara snövädret på dagtid med mitt lilla barn, kunna ägna tid åt honom...hjälpa honom utvecklas i det han gillar...Jag är så innerligt glad över att jag och maken är överens om att det här är bra för oss och att mitt arbete ger oss livskvalitet. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar