Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 11 januari 2018

Torsdagslyx!

Torsdag idag...en vacker dag när allt var vitt och ljusgrått och naturens skulpturer ritade svarta streck i allt det ljusa! Kallt var det så det bet i kinderna men ändå skönt och uppfriskande! Jag har varit ensam med mina barn den här vardagsveckan och det går bra. Barnen är stora och jag är van vid att jobba mycket. Men jag blir lite trött. Det är mer att göra och det tär lite på en att vara ensam förälder så pass ofta som jag varit senaste halvåret. Men i morgon kommer far i huset hem igen...det blir skönt! Och idag bestämde vi oss för att lyxa till det lite! Jag och N och mina föräldrar åkte till vår vanliga lilla stamherrgård...där de har så god mat! Och maten var precis lika god som vanligt...om inte godare...salladsbuffé, nybakt bröd, champinjonsoppa, gulaschsoppa med smetana, fiskgratäng med räkor och dillmos, pastagratäng, pannkakor och sylt och grädde, chokladkaka med chokladfrosting och kaffe! Det gäller att äta lite av varje rätt så man får smaka på allt! Men mätta lite i överkant var vi när vi var färdiga! Det är så mysigt i den där herrgården...matsalen i en utbyggnad med stora fönster som vetter ut mot sjön...en brasa i en kamin brann och spred go värme! När jag släktforskade i julas stötte jag på två av mina anfäder i en kyrkbok...en anteckning i en lista med giftermål...Eric och Catharina...de arbetade på den här herrgården och träffade väl varandra här och gifte sig och satte eget bo! Det känns fint att veta...så många gånger som jag varit här och inte vetat..och nu kan jag föreställa mig att de varit här, gått här på backarna...Det känns vackert på något sätt...
N fick stå ut med att vara ensamt barn med tre vuxna omkring sig...han är ju van vid att mest umgås med vuxna människor så det gick bra! Han är bra på att föra sig och van vid att äta ute...gillar att smaka på olika saker, att hämta grejer själv, att spana runt lite, att prata och konversera och smälter in bra i vuxensällskap...han är ett trevligt sällskap helt enkelt. Men han är ju ett barn...och ett barn som vet hur man utnyttjar varje stund att njuta av sin kropp och det omgivningarna erbjuder! Klättra i träd är aldrig fel! Och  har man en morfar som är villig att hiva upp en i ett riktigt högt träd som man inte själv har en chans att komma upp i är det ännu bättre!
Att springa är kul! Och att springa i backar ännu mer kul! Och om det dessutom ligger löst grus i backen som man kan "åka skridskor" på blir det ju toppen! Det blev ganska många vändor upp och ner medan vi andra gick som vanliga tråkiga vuxna i sakta mak och studerade namn och häckar och annat medan vi promenerade på kyrkogården en stund efter maten! 
Spana och smyga är alltid roligt! Rätt som det var fanns ingen N inom synhåll! Men så kunde man se något röra sig bakom ett snår...smita iväg och hamna bakom ett träd! Han var duktig på att gömma sig och det var inte alltid lätt att hitta honom på direkten! 
Mormor kommenterade alla fina bergsknallar och stenar och hällar som finns på den här kyrkogården! "Det är ju som rena fjällen!" sa hon på skoj och det nappade N på! Fjäll...det är ju kul! Och att klättra i fjäll är ju toppen! 

Ja, så gick några timmar mitt på torsdagen och det blev dags att åka hem. Skolbarnen skulle ju komma från skolan snart. Eftermiddagen gick i ett huj! Kaffe och disk och förberedelse av kvällsmat och fiollektioner och så blev det dags för första barngymnastiklektionen för terminen! N ropade "yes"...gymnastik är kul! Hem och äta och diska igen och prata med äldste sonen som kom hem från högskolan och lite memoryspel och tv...mästerkocken! Och så sängen för barnen! Och i morgon är det fredag! Familjen blir fulltalig igen och det är fredagskväll och sovmorgon dagen därpå! Det blir bra!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar