Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 2 januari 2018

Om barn...

Igår när vi var hemma hos min mamma och pappa satt jag och läste i en bunt historietidningar. Jag läste lite förstrött om vikingar och första världskriget och så fångade en artikel om barndomen genom tiderna min uppmärksamhet. Den var väldigt intressant. Den handlade om att tidigare...på 1900-talet...trodde man att själva begreppet barndom var ett modernt påfund och att barn inte hade haft någon riktig barndom tidigare, inte på medeltiden. Man trodde att banden mellan föräldrar och barn var svagare...detta på grund av att den höga barnadödligheten...alltså att vetskapen om att ens barn lätt kunde dö skulle göra att man blev mer okänslig. Men nu har man omvärderat detta helt och hållet. Barnen under medeltiden fick hjälpa till mycket från tidig ålder men de hade en barndom...de fick leka och man tog hänsyn till att de var barn. Och banden mellan föräldrar och barn var starka.

I artikeln fanns ett citat av en pedagog som hette Amos Comerius. I en bok om pedagogik från 1633 skrev han så här tänkvärt och fint:

"Itt Barn är itt dyrbart Clenod
Ja, af högre Wärde än alt Guld.
Men owissare och swagareän itt Glaas
thet lätteligen bräckias ochskamfaras kan
så at ther af följer een oboteligh Skada."

Det tål att tänkas på än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar