Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 1 januari 2018

Nyårsafton och Nyårsdagen!

 Ja, nu är nyårsdagskvällen här! Första dagen på det nya året! Men vad spelar det för roll sa näst yngste sonen i morse! Det är ju samma liv vi lever ändå! Och visst är det så...men ändå inte riktigt! Varje år gör något med en...för en vidare...förändrar något lite i taget. Detta året är det första året vår yngste ska lämna hemmet och börja delta i det offentliga livet...skolans liv...han ska börja 1:an. Det känns så där...Det kommer säkert bli roligt att träffa lite jämnåriga barn...men samtidigt...nu börjar det...de styrda dagarna, de långa dagarna, dagarna fyllda av en hel del innehållslösheter. Och vi som just kommit igång med allt vi njuter av...läsa, räkna, skriva, spela piano, spela följt, teckna...och inte bara så där pyssligt som man gör med småbarn utan på riktigt...när man ser att det går framåt på riktigt. Att det händer något! Att pojken blir märkbart bättre, smartare, mer intresserad..och nu ska detta brytas. Ekorrhjulet ska börja snurra och han ska lära sig att bli en flockvarelse. Jag gillar det inte. Jag önskar av hela mitt hjärta att hemskolning hade varit tillåtet. Och jag blir ledsen inuti när jag vet att vi två hade kunnat göra så mycket mer, utvecklas så mycket mer, lära oss så mycket mer i hemmet än inom skolans väggar. 

Men det är som det är. Så är det när man bor i ett land där staten är livrädd för sina egna medborgare och tror att folket måste styras för att...ja, för att vad då? För att vi ska bli lättstyrda antar jag...såna som lyder och accepterar...som blir tysta och fogliga. 

Igår var i alla fall en rolig dag! Vi gick hem till mina föräldrar till eftermiddagskaffet och sen spelade vi lite spel, tittade på hemmafilmad film och började laga lite mat tillsammans! Vi åt Toast Skagen, Coeur de filét Provencale och vaniljpannacottahallongeléchokladmousse! Det var gott alltihopa! 

 Sen var det dags att gå ut och smälla av våra raketer! Sexåringen var i sitt esse! Han fick i år för första gången tända på själv och det var ju hur kul som helst! Och kvällen till ära blev det riktigt vinterväder! Stora härliga flingor singlade ner och marken fick ett fint snötäcke! Det var så fint! 
Jag lyckades fånga en hög ljuspelare på film! Ser lite häftigt ut tycker jag! 

Och sen blev det dags att gå in och titta på det där tv-programmet man ser före tolvslaget! Vi hällde upp vår champagne och åt lite chips och väntade och skålade och pussades och kramades och önskade varandra gott nytt år! Sen tittade vi på lite mer hemmafilmad film ända tills barnen bad om att få gå och lägga sig! Och den här gången sov vi över allihopa! Det brukade vi göra när vi bara hade små barn och det var marigt att få hem alla sent på kvällen! Men nu var det längesen! Och det var mysigt! Mysigt att vara hela familjen (nästan i alla fall..för största storebror hade ju fest i vårt hus och näst äldsta drog också ut på nyårsfest och sov över hos en kompis och tredj äldsta var på fest men kom hem ett par timmar efter tolvslaget och sov hos sin mormor och morfar han också) och mysigt att vakna på morgonen och äta frukost hos mormor och morfar! 
 Vi fick lite extra fin frukost...nyinlagd sill och korv och julskinka och gott vörtbröd och lite annat! 
 Och den här dagen, nyårsdagen, har sneglat sig fram i makligt tempo...sen frukost, nyårskoserten, en promenad för de som var hugade (inte jag)...och så gjorde vi det jag trodde att vi aldrig skulle göra för jag är inte riktigt sån egentligen...men vi köpte pizza till lunch...eller mitt emellan lunch och kvällsmat blev det...till barnens stora glädje...tre pizzor till 7 personer och det var precis lagom...en halva ligger kvar i kylen!
Och nu är vi hemma igen. Vår numera tjugoårige son och hans vänner hade städat och gjort fint! Allt var i bra ordning! Och nu sitter vi och gör ingenting...utom de tre yngsta som är ute i mörkret och smyger på varandra med ficklampor! Mätta är vi och trötta är vi och inget tänker vi göra...förrän det är dags att se på Bron klockan 21! Då byter vi väl sittplats och sitter i soffan en stund istället! Sen blir det skönt att sova! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar