Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 5 november 2017

Söndag kväll...

...och höstlovet är slut! Det var ett bra lov på det hela taget! Vi hann med lite allt möjligt...

En massa rullskridskoåkning
En storhandling...där vi förundrade oss över att halloweenprylarna samsades med julgrejerna! 
En tur till närmsta storstad...shopping...vinterkläder, vantar, mössor...mat på thaibuffé (som vi brukar för alla tycker att det är så gott)...IKEA...
Hushållsarbete...för det slipper man ju aldrig undan...men barnen hjälpte till med lite allt möjligt...städning, plockning...och en del matlagning! Här steker de två yngsta plättar och idag slapp jag all matlagning! Äldste sonen fixade en morotskaka till fikat (supergod) och lagade dessutom kvällsmaten...en jättegod red currykycklinggryta! Det gjorde mig riktigt glad! 
En tur till biblioteket! Där hittade barnen en hel del roligt...en bok om hur man ritar zombies, en bok om anatomi, en om djur...och jag letade efter Kazuo Ishiguros Begravd jätte...men den var utlånad. Så det fick bli hans Nocturner i stället!
En tur ut i skogen för att ta lite granris (från avverkade träd) och fika och promenad!
Det var härligt att vara ute i höstluften! Det var vackert redan från början men när skymningen sänkte sig bjöd naturen på en fin föreställning...ljuset ändrades för varje minut...rosa, rött, lila, silver...
En tur till kyrkogårdarna där de som gått före vilar på fredagen tillsammans med mormor och morfar...
Och en tur till på lördagskvällen när maken var hemma...för att tända ljus på hans pappas, barnens farfars, grav. Det var vackert när det var helt mörkt...alla dessa ljus i svarta natten...
Och så hann vi med en massa annat också...sova, vila, spela tv-spel, titta på massa bra på tv, prata, spela kort, rita, läsa, släktforska...Men nu är det slut på lovet för denna gång och i morgon börjar vardagen igen! Jag skrattar lite åt hur det är när man jobbar hemma...hur allt blir liksom tvärtom...för mig blir det lite mer lov när lovet är slut...alltså inte att det blir roligare men mindre att göra! Och det här lovet har min make haft det extra mycket på jobbet med både långa dagar och flera kvällsaktiviteter vilket gör att jag går miste om en del hjälp på kvällarna! Och så har jag prioriterat utflykter, promenader, tv tillsammans med barnen och sånt...och det har bromsat upp hemmets skötsel lite...tvätten har växt till sig och golven måste skuras...I morgon lagar jag bara mat till mig och minstingen till lunchen istället för till hela...Lite trött är jag efter lovet...men ändå väldigt glad! Vi har haft fina dagar och bara tanken på att jag har kunnat vara ledig och hemma med barnen istället för att gå till ett jobb och låtit dem vara ensamma hemma eller på fritids känns bra! Och så tänker jag på hur trött jag hade varit om jag hade haft ett jobb att sköta samtidigt som jag har allt det här andra med barnen och hemmet! Hur hade jag fixat det? Det vågar jag knappt tänka på! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar