Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 3 september 2017

Söndag!

Det är söndag kväll och helgen är snart slut! En riktig arbetshelg blev det och det känns bra! Vi har bara jobbat...med ombyggnation, med trädgården och med skolarbete. Och så har vi tittat på tv och ätit hyfsat god mat. Det fick duga så denna helg! 

Jag förbereder trädgården för hösten. Rensar och kantklipper och flyttar på en del saker och tänker på hur jag vill göra härnäst. Kanske ska jag ta bort en del grejer och ha något nytt? Riddarsporrarna trivs inte så värst...kanske ska jag nöja mig med en och ha lite mer flox istället? Någon mer ros vore roligt. Och hortensiorna...de vill verkligen inte blomma. De gjorde det de första tre somrarna men sen tröttnade de och nu blir det bara blad. De får nog ryka i år och bytas ut mot något annat? Eller har jag gjort något fel? Vad gör man för att få hortensior att blomma? 
Jag satte solrosfrön i våras och det var ju skoj! Nu har vi tio jättehöga stänglar och tre av dem har redan slagit ut och lyser så fint! 
Och luktärtorna blommar för fullt! Och de är härliga tycker jag...både fina och så lukten...den är så underbar! Man får gå förbi och sniffa många gånger varje dag och njuta! 
Echinacean har slagit ut och jag gillar den så mycket! 
I år fick vi inte många äpplen. Inte ett enda Transparent Blanche men vårt Aroma har kanske 15 äpplen i alla fall! Snart ska vi provsmaka! Och James Grieve-trädet vi satte förra året har några äpplen! Det blir spännande att testa!
Till kvällsmat tänkte jag göra panerad torsk med remouladsås och potatis...Jag förberedde allt och sen tog jag fram den färska fisken maken köpte i går...paketet såg lite fel ut...fel form för inslagen torsk...det var visst en laxsida! Oh no! Ingen panering alltså! Och klockan var redan sex! Ändrade planer! Men det gick bra och det blev jättegott! Jag skar upp laxen i portionsbitar och stekte i stekpanna...på med rivet citronskal och persillade. Potatisen var redan i ugnen. Och så hämtade jag in ett gäng rödbetor...kokte, blandade dem med brynt smör, rostade sesamfrön, kapris och schalottenlök! Fetaost på det! Mums! 
Och nu är det söndag kväll och alla sover utom jag! Jag ska ta mig en kopp te och titta på Billions innan jag hoppar i säng jag också! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar