Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

lördag 26 augusti 2017

Mammaskolan har börjat!

Vår 6-åring utgör en liten del av de 2 % barn som inte går i förskoleklassen. Vi har valt att hålla honom utanför den verksamheten eftersom vi anser att det är bättre för honom att få mogna och utvecklas i fred. Att slippa färdas varje morgon till en skola där man ändå inte lär sig något särskilt. Att slippa få dagen uppstyckad i små bitar. Att slippa vara tillsammans med en mängd barn varje vardag. Vi tycker att det är bättre för honom att få ett extra år av frihet och lugn och ro. Ett extra år att passa på att lära sig massa nya saker...att få behålla lusten att lära...den egna drivkraften.

Jag och N har bestämt att vi har en egen skola...N kallar den hans mammaskola. Och nu har han gått i den i en vecka. (eller hela sitt liv egentligen) Och han gillar den! Skolan pågår ju hela dagen egentligen...på sitt sätt...men den organiserade delen pågår under en timme varje vardag. 

Vi har tänkt att han ska lära sig gå vidare i sin läsning, skrivning och räkning. Han kan ju en hel del redan men har ju förstås massor kvar att lära. Förutom basfärdigheterna - skriva, läsa, räkna - är det så mycket mer han vill lära och som jag vill berätta om. Den här veckan har han varit intresserad av svampar, rovdjur, runor och vikingar och kartor. Och då har vi spanat in sånt i olika böcker, pratat om det, ritat egna djur och svampar och kartor...Och klockan har börjat bli intressant på riktigt. Och början är ju lätt...hel och halv timme går som en dans redan! 

Kul att räkna matte! 1:ans mattebok är införskaffad och den erbjuder inga problem än så länge! 
En klocka från Netto går bra att träna klockan med!
Vika pappersflygplan är kul! Kanske är det nyttigt också...förmodligen...men inte så viktigt för oss egentligen...finmotorik, förmåga att läsa och förstå instruktioner, noggrannhet kommer på köpet..men mest är det kul!
 Efter "lektionen" kan det vara skönt att röra på sig...en cykeltur på cykelvägarna runt huset kan det bli då...luft, vind, massa prat...roligt
Och ett stopp i en lekpark kan man göra. En av de tomma som finns lite här och där. Där kan man testa lite allt möjligt...snurra på räck, gå balans, åka rutschkana...

Så har en vecka gått i mammaskolan. Det var en bra vecka och vi räknar med att alla våra veckor blir bra. De fem storebröderna går i sina skolor. Det ser lite olika ut i de olika stadierna. De trivs bra allesammans. Men jag ser vad jag ser. Jag ser långa dagar. 6 timmar varje dag för 11-åringen. 7-8 timmar för gymnasieeleverna. Jag ser plattor som ersätter böcker. Jag hör att läsförståelse får man genom att läsa romaner...på skoltid...27 elever i ett rum som sitter och läser när en lärare tittar på...varför? Jag märker av det låga tempot redan...snigelfarten...Jag ser ineffektiviteten som äter barnens tid...lektioner på 1,5 timme när det ändå inte blir gjort något mer än under en gammal hederlig 40-minuterslektion...hälften av tiden slösas bara bort. Men man får vara glad över att barnen trivs och får bra vänner och har det kul. Fast det är väl egentligen inte det primära målet med skolan? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar