Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 10 november 2013

Fars dag!

I dag är det fars dag! Söndag är en hektisk dag för oss - barnen har träningar på olika tider och det är en hel massa skjutsande. Dessutom håller min man på att röjer ur sin gamle fars hus och trädgård. Helgerna är nästan mer arbetsamma än vardagarna. Jag har inte haft tid att åka och handla varken blommor eller någon pryl men jag och barnen lagade till en god måltid och efterrätt. Barnen gjorde också ett fint kort! Far i huset blev glad över omtanken! Gott blev det också!
 
 Vi åt Kinesisk mandelkyckling - efter ett recept från en gammal Vår kokbok från 70-talet. Jag gillade den här maträtten när jag var barn och den var fortfarande god.
 
 4 p:
 
1 hel kyckling
2 gula lökar
200g champinjoner
3-4 dl vatten
salt och peppar
2 msk mjöl
konserverad ananas
jordnötter eller rostad mandel
 
Ris
 
Dela kycklingen i portionsdelar.
Bryn dem i smör i en stekpanna.
Flytta över till en stekgryta.
Fräs hackad lök och skivade champinjoner.
Lägg över i grytan och häll över vattnet och salt och peppar.
Låt småputtra i 30 minuter.
Rör ner mjölet i lite vatten. Häll i grytan och rör.
Smaka av med soja och ev lite grädde.
 
Servera med ris, ananasbitar och nötter.
Chokladmousse med kanderad mandel 4 p:
 
100 g choklad (mörk eller ljus)
2 dl grädde
2 äggulor
 
Vispa grädden, inte för hårt.
Smält chokladen och rör ner äggulorna.
Blanda ner chokladen i grädden.
Häll upp i formar eller glas.
Låt stå kallt en stund.
 
Kanderade mandlar:
 
0,5 dl mandlar
0,75 dl socker
 
Flisa mandlarna och lägg i en stekpanna.
Häll över sockret och rör runt till sockret smält.
Häll upp på ett oljesmort smörpapper.
Låt kallna och skär den i smådelar.
Strö över moussen. Eller ät den som den är - jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar