Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 18 augusti 2013

Skippa pusslandet - börja leva i stället!

Nu är det höst och skolorna börjar. Semestern är slut och de små barnen ska på förskola igen. Barnens fritidsaktiviteter drar igång. Som ett brev på posten kommer också alla dessa artiklar i tidningarna om hur man ska få livspusslet att gå ihop sig! I vår lokaltidning får vi också en sida med råd och tips. Jag blir så fascinerad varje gång jag läser dessa råd. Att ha familj är så krångligt. Det är så mycket som ska klaffa och vi vuxna måste klura och fixa och dona för att få allt att gå ihop sig. Problemen är många. Jag försöker urskilja inom vilka problemområden som presenteras i just "min" artikel.

1. Man är otillräcklig som förälder. Man är inte 100 vare sig på jobbet eller hemma. Om man har det så har man hamnat i livspusslet.

2. Logistiken är svår. Det är olika typer av frakt som ska ske varje dag.

3. Vi har mycket omkring oss men vill också vara närvarande på ett helt annat sätt än vår föräldrar. Vi engagerar oss därför väldigt intensivt när vi har möjlighet - oavsett om det handlar om lek eller aktiviteter efter skolan.

4. Pulsen höjs när det är dags att lämna och hämta barn på skola och förskola. Vi försöker få ihop så mycket tid som möjligt på jobbet samtidigt som vi försöker hämta barnen så tidigt som möjligt.


Hur ska man då lösa problemen?

1. Se det inte som ett pussel. Ett pussel har en lösning och så är inte livet.

2. När det gäller frakten av barnen hit och dig kan man 1. be farmor och morfar att avlasta ibland eller 2. gå ihop med andra familjer som hjälper till med hämtning och lämning på skola och förskola samt frakt till olika aktiviteter eller 3. ta in en barnflicka någon eftermiddag i veckan.

3. Barnen behöver frizoner utan föräldrar. Det är skönt för barn att gå på aktiviteter utan att föräldrarna står och hänger. Man kan också skära ner på aktiviteterna.

4. Det är bättre att göra undan jobbet först och sen hämta. På eftermiddagarna är det lugnt och bra på förskolan. Det är inte en tävling att hämta sina barn tidigt. Man kan vara en bra förälder ändå.


Ja, det är ju bra och fina råd allihopa! Men jag kan inte låta bli att känna mig både arg, ledsen och full i skratt! Ska det vara så här!? Är detta livet!? Lämna, hämta, fixa logistik eller avstå från allt? Var det inte mer? Ska det inte vara lite roligt att ha barn och familj också? Är barn någon slags varor som ska fraktas hit och dit? Det är så naturligt att använda de där orden - lämna - hämta. Jag kanske inte vill lämna och hämta mina barn varje dag. Jag kanske inte vill att grannar eller barnens kompisars föräldrar ska lämna mina barn på förskolan. Mina barn kanske inte behöver ytterligare vuxna som involveras i deras liv just när de är små. Far- och morföräldrar kanske inte kan hjälpa till, de jobbar nog de också! Jag kanske inte har råd med en barnflicka. Jag kanske inte vill att en barnflicka tar hand om mina barn. Jag kanske till och med jobbar som "barnflicka" (förskollärare) själv och det blir ju lite lustigt att barnflickan ska ha barnflicka till sina barn. Nej, jag kanske skulle vilja ha det på ett annat sätt. Jag kanske vill vara tillsammans med mina barn. Ha dem i min närhet. Höra deras röster och ta del av deras funderingar. Få vara med om deras utveckling till fullo. Få vara med på deras ev aktiviteter när de är små. Se dem leka med andra barn. Lära känna andra föräldrar och barn. Få vara utomhus tillsammans med mina barn och se dem upptäcka världen. När man nu har valt att skaffa små underbara barn så kunde det ju vara roligt att få möjlighet att få ta hand om dem lite längre än det där första året.

Rubriken på artikeln är "Skippa pusslandet - börja leva istället". Det är en bra rubrik tycker jag. Kanske behöver livet inte vara ett 1000-bitarspussel. Kanske kan man försöka måla en tavla istället. Med stora svepande drag, utan precision. Lite impressionistisk rentav. Det finns ju andra sätt att ta hand om familj än den där vanliga lösningen med lämningar och hämtningar. Man skulle ju kunna tänka sig att en förälder kunde sköta all logistik kring barnen, eller ska man använda ordet logistik om små barn? Kanske kan man tänka sig att man helt enkelt tar hand om hem och barn. Det är ett arbete, ett roligt arbete, som har mycket att ge för både barnen och familjen som helhet. Men den lösningen finns inte med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar