Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 25 augusti 2013

Om skogen, hamburgare och blåbärspaj!

Sensommardagarna är underbara och vi passar på att vara ute i skogen på helgerna. Det finns hur mycket blåbär och lingon som helst och vi plockar så mycket vi orkar. Barnen knorrar lite men blir duktigare och tåligare... Igår fick 3 barn ihop en hel hink med lingon. Jag och maken plockade 8 liter blåbär tillsammans istället.
 
 
Älskar att vara i skogen. Man blir lugn och går ner i varv. Luften är ljum och frisk och det är alldeles tyst (utom barnens röster som ekar när leken blir intensiv). Det är något visst att vara där det inte finns andra människor - bara vår egen lilla grupp. Trädens stammar är höga och stilla och de står där så stilla vad som än händer utanför skogen. Marken under breder ut sig i ljusgrönt, oliv, mörkgrönt, lila...
 


När vi kom hem från vår skogstur var det dags för kvällsmat. Jag hade tänkt att bara rosta bröd och äta smörstekta kantareller (från torget) men barnen protesterade. Det var inte lördagsmat tyckte de! Det fick bli grillade hamburgare istället. Nötfärsen smaksatte jag med paprikapulver, cayennepeppar och timjan. Det blev gott. Googlade lite efter en god dressing och hittade ett recept som jag gjorde om lite grann till det här:

1,2 dl majonäs
 0,5 dl inlagd gurka i små tärningar
1 msk ketchup
1 msk svensk senap
0,25 tsk vitlökssalt
0,25 tsk paprikapulver
En nypa cayennepeppar

Jättegott!
 

 
Till efterrätt blev det en blåbärspaj med vaniljsås.
 
Lägg 0,5 l blåbär i en pajform och blanda ner 0,5 dl socker och 1 msk potatismjöl.
Blanda med fingrarna 150 smör, 1,5 dl socker och 3 dl mjöl och strö över smulet över blåbären.
Grädda i 225 grader mitt i ugnen i ca 15 minuter.
Servera med vaniljsås.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar