Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 27 juni 2013

Trädgårdsarbete, jordgubbar och pepparkakssnitt!

Jag har i alla år vi bott i vårt hus längtat efter att ha ett trädgårdsland. Nu äntligen är vi på gång. Jag hinner inte sätta något i år men nu är grunden i alla fall iordninggjord.
 Mina snälla föräldrar kom och hjälpte mig att plantera en hallonhäck häromdagen så det finns i alla fall någonting som växer där redan!
 
Det har regnat de senaste dagarna. Ibland är det skönt tycker jag. Det blir lite mer gjort inomhus och växtligheten mår bra. Vi passade på att gödsla häcken och gräsmattan. Sedan efterklippte vi lite i häcken. En del skott slinker undan när man klipper med häcksax och de har jag försökt hitta och korta av så häcken inte ska bli ranglig utan tät och fin.
 
 
Kungsnävorna blommar och de är så vackra. Den intensiva blå färgen gör mig lycklig varje gång jag går förbi dem!
 
 
Alliumen har blommat över men de är fina nu med tycker jag!


 
 
Pionerna håller på att slå ut. Det är lika spännande varje år tycker jag! I år får vi dessutom riktigt många blommor!

 
Jordgubbstider! Precis som alla andra älskar vi jordgubbar. Oftast äter vi dem med socker och mjölk men ibland är det gott med pannkakor och vispad grädde till!
 


 
Mycket fika blir det på sommaren och det är bra att ha lite kakor i frysen! I dag har jag bakat pepparkakssnitt! Prova! De är jättegoda!

 



ca 60 st
 
Mixa 1 dl sötmandel och 0,5 dl socker i matberedare.
Tillsätt 1,5 dl socker, 5 dl vetemjöl, 1 tsk malda nejlikor, 1 tsk ingefära, 1 tsk kanel, 1 msk sirap, 1 tsk bikarbonat och 200 g smör i tärningar och blanda snabbt ihop.
Ta upp degen på bakbord och knåda snabbt in 1,5 dl russin.
Dela degen i 4 delar och rulla ut längder.
Grädda mitt i ugnen i 200 g i ca 10 minuter.
Skär i sneda längder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar