Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 5 maj 2013

Fikadags och stormaktstiden!

 
 Bakade lite gott och enkelt kaffebröd i går! En spetskaka blev det. Festligare än en vanlig sockerkaka och lika enkel att göra. Gör bara en helt vanlig sockerkaka men med lite mer smör i, 75g. Grädda den i 30 minuter. Sedan breder du på 2 msk smör blandat med 1 dl socker och 2 msk grädde. Grädda kakan tills sockerblandningen smält och fått fin färg.

 
Hittade ett gammalt recept på chokladbröd i min allra första receptbok.
 
150 smör
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
2 msk mörk sirap
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
 
Blanda ihop allting i matberedare och dela degen i 3 delar. Rulla ut till längder och platta till dem lite. Grädda i 175 grader i ca 12 minuter. Skär i sneda bitar innan de kallnat.
 
 

Ett av barnen håller på med Stormaktstiden i skolan. För att ge honom lite mer kött på benen och för att låta de andra barnen få reda lite de också brukar jag läsa högt ur en bok om just Stormaktstiden när vi fikar. Det är spännande och intressant tycker vi alla. Jag sammanfattar lite för att kunna plocka fram det senare om vi vill repetera.
 


 
Fast det är kallt och blåsigt känns det ändå lite som vår! Penséerna får mig på gott humör och jag längtar efter fler blommor och att det ska bli grönt och VARMT!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar