Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 22 maj 2013

Blommor och blader!

Våren går sin gilla gång! Omärkligt ändrar sig saker varje dag. Jag tänker att jag ska titta noga. För att inte missa något men medan jag vänder ryggen till har pingstliljorna slagit ut. När hände det?
 

 
Bergeninorna är många i år och den där rosa färgen får jag inte nog av!
 


Alpklematisen som för några dagar sedan såg alldeles död ut har blivit grön och de blågrå klockorna hänger där som om de aldrig gjort annat!
 


 
I flera år har jag kämpat för få bort fänrikshjärtana som jag planterade när jag gjorde i ordning den här rabatten. Jag har försökt byta ut dem mot nävor, vintergröna...Men de kommer envist tillbaka och blir bara fler och fler! Nu har jag bestämt mig för att låta dem hållas. De trivs ju uppenbarligen så vad är det jag bråkar om! Vackra är de också, skira, ljuvligt rosa och blommar hela sommaren. Ramsen som sticker upp sina ståtliga stänglar gör det hela ännu finare!
 
 
Plommonträdet står i blom.

 
Ju mer växterna frodas och breder ut sig desto fler snäckor verkar det bli. Regnet som fallit de sista dagarna har lockat fram mängder och fastän att det sägs att snäckorna inte äter blad så tror jag minsann att de gör det. De sitter på mina riddarsporrar och på bergeniorna och små hål ser jag redan att det är på bladen. Jag har som tur är ivriga snäckplockare i familjen. Vi är snälla och låter dem bara flytta. Vi dödar dem inte utan låter dem få ett nytt hem i skogen! 
 

 
Infångade snäckor på rymmen!

2 kommentarer:

  1. Det går så fort. Idag har liljekonvaljerna slagit ut här. De syntes knappt för en vecka sedan.
    Snälla ni var mot sniglarna, det är nog inte så många som är det.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hittade också liljekonvaljer i går! Lagom till mors dag och allt! Älskar dem, utseendet och doften! Jo, vi är snälla mot smådjur! Barnen brukar till och med förse sniglarna med färdkost - lite gräs och annat gott! Roligt att läsa om ert växthus förresten! Blir sugen själv men vet inte om jag skulle klara av det riktigt! Kul att se hur det går för er! Kram

      Radera