Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 7 november 2012

Stickning, julklappar och bröd!

Är inne i en stickperiod just nu. Fast ibland undrar jag varför jag måste göra allt på en gång! Det är så svårt att få något färdigt! Och så blir man så trött på röran som uppstår när man grejar med många saker på samma gång!


Jag har i alla fall lyckats få ett par lovikkavantar helt färdiga. Sen finns det tre par halvfärdiga som väntar på att broderas och tovas och stickas färdigt! Men det hinns väl med vad det lider!


En Åremössa har jag också hunnit med att slutföra. Fast det var ingen direkt prestation - bara sticka resårstickning i 45 cm. Älskar garnet och utseendet men i mitt tycke är den lite väl lång. Ska skaffa ett nystan till i en annan härlig färg och fixa till en lite kortare. Här finns mönstret: http://kaki.se/monster-aremossan



Lilleman var riktigt gullig i den tycker jag!


Julklappsreklamen har börjat droppa in! Leksakerna lockar förstås och 6-åringen ägnar en stund varje dag åt att studera allt fint han vill ha. Storebröderna har upplyst honom om att det blir för dyrt så nu har han börjat räkna ihop allt på miniräknaren för att kontrollera hur dyrt det egentligen blir!


Veckans brödbak fick bli vanliga gammeldags siktkakor. Det var ett tag sedan jag gjorde dem och barnen tyckte de var väldigt goda!

Siktkakor - 8 kakor

100 g jäst
100 g smör
1 l mjölk
1 msk salt
1 dl sirap
1 påse rågsikt

Smält smöret och häll i mjölken. Låt allt bli 37 grader.
Smula ner jästen i assistenten och rör ut den med lite av degvätskan.
Blanda ner salt och sirap.
Jag brukar blanda i vetekli också.
Blanda ner mjölet till en smidig deg.

Jäs i 40 min.

Baka ut 8 kakor. Jag tycker att det blir lite stora och tar av en liten bit från varje kaka till en liten rund bulle. (Gjorde min mormor och så gör min mamma.)

Låt jäsa i ca 20 min.
Grädda mitt i ugnen i 225 graders värme i ca 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar