Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 23 november 2012

Rysk laxsoppa och havrefrallor!

I går kväll tränade äldste sonen på en hemkunskapsuppgift. Nästa vecka ska de laga en maträtt och baka bröd på hemkunskapslektionen. De ska hålla sig inom en given budget och klara av uppgiften på utsatt tid. Han och hans kompis valde att laga rysk laxsoppa och i går kväll testade han på oss.


Han tog ansvar för hela måltiden och dukade så här fint en vanlig torsdagskväll!


Soppan var väldigt god - hela familjen gillade den! Har inte receptet hemma just nu men den innehöll - lax förstås, morötter, rotselleri, purjolök, tomatpuré, timjan och lagerblad. Kapris skulle man strö över.


Brödet hann han inte baka men som tur var hade jag bakat havrefrallor tidigare under dagen.

Ca 20 st

7 dl vatten
50 g jäst
7 dl havregryn
2 tsk örtsalt
ca 1,2 l vetemjöl

Blanda ihop allt.
Jäs i 40 min
Baka ut till runda bullar.
Jäs i 20 min.
Pensla med ägg och strö över havregryn.
Grädda i 250 grader i ca 12 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar