Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 19 augusti 2012

Supergod rabarberpaj!


Jag älskar fruktpajer av alla de slag och har ett antal olika recept. Jag brukar alltid säga att den jag bakade senast är den godaste men nu har jag hittat (eller min mamma om jag ska vara ärlig för det är hon som har bakat just den här!) den allra godaste rabarberpajen!! Den är lagom söt, lite krämig och botten är knäckig och god.

Botten:

150 g smör
3 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1 tsk bakpulver

Fyllning:

2 dl creme fraiche
1 stort ägg
1,5 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
2 dl tärnad rabarber

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smör i en kastrull och tillsätt sedan de andra ingredienserna.
Tryck ut degen i en pajform.
Förgrädda pajskalet i ca 10 min.
Blanda samman alla ingredienser till fyllingen och häll ner i pajskalet.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 min.

Vaniljglass är godast till men det funkar med grädde eller vaniljsås också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar