Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 5 juli 2012

Rosor och paella!

Årets första ros i vår trädgård! Älskar dem! Har två stycken såna här New Dawn- klätterrosor och de doftar så gott - svagt hallonaktigt!


Har visat mina nävor och daggkåpor förut men de är så fina att jag inte kan låta bli att visa dem igen!

 Detsamma gäller pionerna! Man tröttnar aldrig och vetskapen om att de snart är vissna och borta gör att man måste titta på dem ofta. Jag och barnen brukar ta en tur i trädgården på kvällen och se vad som hänt under dagen. Jag påminner dem om att titta noga och njuta av allt vackert medan man kan! Visst är det fascinerande med trädgård och växter. Födelse och förfall i en enda röra. Livets processer i aktion - glädje över allt det vackra och lite vemod över allt som är förbi. Men alltid finns hoppet där eftersom man vet att nästa år börjar allt om igen!



Här är en av våra favoriträtter (en till alltså!) - Paella! Receptet kommer från min mamma!



4 personer:

Sätt ugnen på 200 grader.
Dela 1 kyckling i två halvor.

Marinad:
3 msk matolja
2 msk ketchup
0,5 msk soja
lite worcestershire-sås
lite curry och svartpeppar

Pensla kycklingen med marinaden och stek i ugnen i ca 1 timme.

Fräs lite smör i en gryta. Tillsätt 3 dl vanligt ris och 1 påse saffran och fräs en liten stund. Tillsätt 7,5 dl vatten och koka upp. Sjud sakta under lock i ca 20 minuter.

Skiva ca 8 champinjoner. Skala 2-3 hg räkor.

Hetta upp olja i en stekpanna och fräs champinjoner, 2 strimlade röda paprikor några minuter.

Töm pannan i en bunke.

Slå i ny olja och fräs kokt ris, 2 dl gröna ärtor, ett par pressade vitlöksklyftor.

Häll ihop med svamp och paprika och krydda med curry och svartpeppar.

Tillsätt räkorna.

Lägg upp allt i en långpanna och lägg kycklingdelar ovanpå riset.

Sätt in paellan i medelvarm ugn i ca 15 minuter.

Servera med brytbröd och grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar