Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 20 juli 2012

Blommor och blåbär!

Trädgården glider sakta över i sensommar! Riddarsporrarna sjunger på sista versen och pionerna är borta. Andra växter tar över. Backnejlikorna blommar för fullt. Aldrig har de blommat så vackert som i år! Av någon anledning har jag råkat sätta två sorter på samma ställe! Men det är bara vackert tycker jag!


Den första höstvädden slog ut i går och fler är på gång! Jag gillar den här sorten skarpt - den är både vacker och pålitlig - blommar ända in på hösten. En annan bra sak med höstvädden är att den tar så lite plats så den är perfekt om man har ett litet hål som behöver fyllas igen!


Det står i tidningarna att det är dåligt med blåbär i år! Som tur är gäller det inte oss! Vi har turen att ha en massa småskogar i vårt område och där kan man hitta en hel del blåbär! I går tog jag en liten tur tillsammans med fyra av barnen.



1-åringar tycker inte att det är så kul att knalla omkring bland blåbärsris och ormbunkar och då är det toppen att ha med sig ett äldre syskon som kan underhålla en liten stund så mamma får plocka bär!



Vi fick ihop 1,5 liter och det var alldeles lagom att göra blåbärskakor av. När jag var liten plockade mina föräldrar mycket blåbär. Vi brukade vara ute hela dagen och avsluta med ett bad! Det var så roligt tyckte jag. Jag och min bror hjälpte nog inte till så jättemycket men vi hade roligt med att bygga kojor eller små minivärldar av pinnar och kottar och sånt. Mamma brukade alltid göra blåbärskakor när vi hade plockat blåbär och jag älskade dem!


Blåbärskakorna är lätta att göra fast det är rätt många moment så det tar sin tid. Först gör man en vanlig vetedeg fast med ett ägg tillsatt. Den får jäsa som vanligt och sedan delar man degen i 26 delar. Forma små bullar av dem och kavla ut till rundlar. På varje rundel lägger man 1-1,5 msk blåbär och strör över socker. Var inte för snål med sockret för då blir de lätt lite väl syrliga! Vik över kanten och tryck till ordentligt. Låt kakorna jäsa ca 20 minuter och tryck sedan till kanten än en gång och pensla med ägg. Grädda i 225 grader i ca 8 minuter.


Jag bakade kakor också till eftermiddagskaffet. Det fick bli ett annat barndomsrecept - havrekakor. De här gjorde vi ofta när jag var liten och vi snabbt ville han något sött till kaffet på helgen. Det ska vara russin i degen men det hade jag inte hemma och de blev goda i alla fall!


ca 40 st

125 g smält smör
3 dl havregryn
3 msk vatten
1,5 dl socker
1,5 dl russin
2,5 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt

Blanda ihop allting och forma små bullar och lägg på plåtar.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar